امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 99844 |
تاریخ انتشار : 06 شهریور 1395 - 21:33 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

گروه سیاسی؛ روحانی: برای حفظ نظام راهی جز وحدت نداریم باید با وحدت و تحت هدایت رهبری در مسیر پیروزی های بزرگ گام برداریم به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست دولتمردان دفاع مقدس در سالن اجلاس سران افزود: یک جنگی بود که امام(ره) با آن قدرت معنوی خود، قدرت نفوذش در […]

گروه سیاسی؛

روحانی: برای حفظ نظام راهی جز وحدت نداریم

باید با وحدت و تحت هدایت رهبری در مسیر پیروزی های بزرگ گام برداریم

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست دولتمردان دفاع مقدس در سالن اجلاس سران افزود: یک جنگی بود که امام(ره) با آن قدرت معنوی خود، قدرت نفوذش در میان همه مردم رهبری و اداره کرد، همه نیروهای مسلح ، جان به کف به صحنه امدند و همه مردم پشتیبانی کردند. دولت در آن زمان با همه توانی که داشت به صحنه جنگ آمد.

رئیس جمهوری گفت: بسیار خوشحالم از اینکه در هفته دولت در محضر مسئولین عزیزی که در دوران دفاع مقدس بخشی از بار مسئولیت این دفاع را بر دوش داشتند، هستیم. همچنین خانواده معظم شهیدان دولت از شهید رجایی گرفته تا شهید باهنر و نیز شهیدان کلانتری، فیاض بخش، نامجو، فکوری، عباس پور، قندی، تندگویان و شهید مصطفی چمران که هر کدام در مقاطع مختلف مسئولیت های سنگینی را از جمله در زمینه دفاع مقدس بر دوش داشتند.

روحانی گفت: خوشحالم که در خدمت آیت الله هاشمی رفسنجانی هستیم که در دوران دفاع مقدس از آغاز به عنوان نماینده حضرت امام (ره) در شورای عالی دفاع در کنار مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای قرار داشتند که ایشان هم به عنوان نماینده حضرت امام (ره) در شورای عالی دفاع بودند و سپس در دورانی که تمشیت امور نیروهای مسلح بر عهده مقام معظم رهبری بود و همچنین در مقطعی که از سال 62 فرماندهی جنگ بر عهده آیت الله هاشمی رفسنجانی گذاشته شد.

اهم اظهارات رییس دولت یازدهم را به نقل از ایرنا بخوانید؛

*در همه تاریخ ها دفاع یا جنگ به عنوان نقطه بسیار تاثیرگذار در تاریخ کشورها بوده است و حتی در جنگ های جهانی اول، دوم، ویتنام، کره و غیره در مناطق مختلف یا سطح جهان، تاریخ ساز و تاثیرگذار در آینده جهان و آن کشورها بود. برخی از تجاوزها که اگر نام آن را هم جنگ بگذاریم تاثیرگذار بود.

*اگر امروز بخواهیم ریشه تروریسم وسیعی که منطقه ما را فرا گرفته و برخی کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده بنگریم، به تجاوز در افغانستان و عراق باز می گردد. اگر القاعده ای به وجود آمد، در آغاز به خاطر تجاوز شوروی سابق به افغانستان و بعد هم ادامه تروریسم در آن منطقه به خاطر تجاوز آمریکا به خاک افغانستان بود.

* اگر امروز تروریسم هایی به نام داعش این همه جنایت و خونریزی را در منطقه به راه انداختند ریشه آن به تجاوزات منطقه ای بازمی گردد. و اگر اشغال افغانستان و عراق و تحریک برای حوادثی همچون جنگ سوریه نبود آیا باز هم شاهد تروریسم به این وسعت بودیم؟

*جنگ تحمیلی در شرایطی اتفاق افتاد که از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نسبی انقلاب زمان زیادی نگذشته بود و ما در شرایطی بودیم که نیروهای مسلح ما دارای مشکلات بسیاری بودند. سلاح های ارتش ما در آن زمان عمدتا غربی و آمریکایی بود و از اواخر سال 58 یا حتی اوایل انقلاب این روابط قطع شده بود. در آغاز جنگ در شرایطی بودیم که برخی تجهیزات ما در برخی انبارهای ارتش شناسایی نمی شد. نمی دانستند این وسیله برای چیست و نامش چیست. چرا که در آن پادگان ها مسئولین قبلی برکنار شده و افراد دیگری که مسئولیت را بر عهده داشتند در رده های پائین بودند.

*همه کسانی که می توانستند در میدان مبارزه قرار گیرند به صحنه آمدند. اساس تشکیلات و رشد برخی از آنها در همان دفاع مقدس بود و در واقع تکامل حین جنگ انجام شد. اکثر سلاح سنگین و نیمه سنگین سپاه غنیمتی بود و از دشمن به دست آورده و خود را تجهیز کرده بودند.

*در آن شرایط جنگ ما با فرماندهی امام (ره) که یک فرماندهی استثنایی بود در یک مسیر دفاع موثر و سپس حملات متقابل، پاکسازی سرزمین و حتی در یک مرحله به عنوان تنبیه متجاوز در دستور کار قرار گرفت. در آن مقطع نه تنها دولت بلکه همه مردم در سراسر کشور به صحنه دفاع آمدند و عملیات نظامی ما به جای اینکه در مراکز نظامی تشریح شود در مساجد، نماز جمعه ها، رادیو و تلویزیون و همه رسانه و مطبوعات برای مردم تشریح می شد چرا که جنگ کاملا یک جنگ مردمی بود و همه به صحنه نبرد آمده بودند.

*اداره جنگ کار آسانی نبود و نیاز ریالی و دلاری داشت، چگونه باید این بودجه تامین می شد؟ باید می توانستیم نفت مان را صادر کنیم چرا که عمده درآمد ارزی ما در آن زمان از نفت بود. در دوران دفاع مقدس مسئولیت سنگینی بر دوش پدافند گذاشته شده بود و آن دفاع از خاک بود چرا که دشمن نمی خواست نفت ما صادر شود و اگر صادر نمی شد چگونه جنگ را اداره می کردیم.

* نخستین بار سنگین جنگ ، اقتصادی بود، تمام بخش های اقتصادی دولت در این زمینه فعال بود، وزارتخانه های دفاع و سپاه آن زمان مسئولیت تولید تجهیزات یا مهمات را بر دوش داشتند و به سختی این نیازمندی ها تامین می شد. در آن زمان وزارت دفاع و صنایع دفاعی ما به تنهایی نمی توانستند همه نیازها را تامین کنند؛ به همین دلیل بخش بزرگی از صنعت هم وارد عرصه شد و در واقع همه دست به دست هم دادند.

*در سال 64 حدود سه هفته صادرات نفت ما برای نخستین بار قطع شد؛ چگونه می شد دفاع آسمان های ایران را تقویت کرد. به یاد دارم با آیت الله هاشمی رفسنجانی بازدید کردیم ؛ هم ایشان و هم مقام معظم رهبری که رئیس شورای عالی دفاع و رئیس جمهور بودند از من خواستند که مسئولیت پدافند دفاعی را بر عهده بگیرم که در آن زمان کار بسیار سختی بود؛ چرا که توان موشکی و دفاعی ما تحلیل رفته و دشمن به سرعت تجهیز شده بود. اینکه توانستیم در عملیات فاو 73 فروند هواپیمای دشمن را سرنگون کنیم کار بسیار بزرگ و عظیمی بود.

*در اینجا باید از همه شهیدان، ایثارگران، جانبازان و آزادگانی که سالیانی طولانی شکنجه گاه های عراق را تحمل کردند، خانواده های معظم شهدا و روحانیت معظم و حوزه های علمیه که به جبهه ها آمدند و همه نیروهایی که در آن مقطع فداکاری کردند یاد کنیم. اگر آن فداکاری، ایثار، وحدت و پیروی از دستورات امام(ره) نبود نمی توانستیم در جنگی که تنها بودیم و طرف مقابل ما تقریبا بسیاری از کشورهای منطقه و اکثر قدرت های جهان با آنها بودند، بر دشمن پیروز شویم.

*جنگ با فداکاری رزمندگان و تلاش دیپلمات های ما به یک پایان قابل قبولی رسید اگر تلاش دیپلمات ها و اقدامات آنها در سازمان ملل نبود و تغییرات لازم در قطعنامه 598 به وجود نمی آید چگونه می توانستیم به شکل مناسب پایان جنگ را رقم بزنیم؟ آنها بودند که در سازمان ملل متجاوز بودن عراق را ثابت کردند و این موضوع در آنجا اعلام شد.

*ما توانستیم در ابتدا موشک وارد کنیم و در مقاطع بعد حتی خودمان موشک طراحی کردیم و ساختیم که به دلیل آن بود که همه در دوران دفاع مقدس دست به دست هم دادند. باید به روح بلند امام درود بفرستیم که او هدایتگر بزرگ و فرمانده عظیم الشان ما بود و از همه آنهایی که در میدان نبرد فداکاری کردند قدردانی کنیم.

*امروز هم برای ادامه راه شهیدان، حفظ انقلاب و نظام راهی جز وحدت، هماهنگی، اخوت، ایثار و فداکاری نداریم. ما در طول سال های گذشته دیده ایم جایی که دست به دست هم داده شده، پیروزی رقم خورده است و بی تردید در ادامه این راه می توانیم پیروزی های بزرگ را رقم بزنیم.

*این که می توانیم امروز در سایه حتی مقررات بین المللی که دشمن و بدخواهان ما به آن تکیه می کردند و می گفتند حق ساخت و ادامه فعالیت غنی سازی ندارید امروز غنی سازی می کنیم و در دنیا مواد غنی شده ما را می خرند و مواد اولیه را می خریم، این که فعالیت فناورانه هسته ای ما به عنوان فعالیت قانونی شناخته شده و از نظر ما قانونی هم بود، این که توانستیم آن بدخواهی هایی که دیگران علیه ما اعمال کرده بودند دیوارهای تحریم را برداریم و فضا را برای پیشرفت کشور فراهم کنیم در سایه وحدت، اتحاد، و رهنمودهای رهبری است.

امید است با این وحدت و اتحاد و اطاعت از مسیر حق و تکیه بر انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بتوانیم راه را برای پیشرفت های بعدی ادامه دهیم.

2929

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید