امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 98920 |
تاریخ انتشار : 01 شهریور 1395 - 11:41 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

گروه سیاسی؛ محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با سخیف خواندن سخنان اخیر دبیر شورایعالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی درباره مناطق آزاد گفت: آقای ترکان در برنامه زنده تلویزیونی وزارت اطلاعات، وزارت صنعت و معدن را مورد هجمه و تخریب قرار داده و در خصوص مجلس نیز اظهارات خلاف واقعی داشت. وی ادامه […]

گروه سیاسی؛

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با سخیف خواندن سخنان اخیر دبیر شورایعالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی درباره مناطق آزاد گفت: آقای ترکان در برنامه زنده تلویزیونی وزارت اطلاعات، وزارت صنعت و معدن را مورد هجمه و تخریب قرار داده و در خصوص مجلس نیز اظهارات خلاف واقعی داشت.

وی ادامه داد: صحبت‌هایی که آقای ترکان مطرح کرد اصلاً در حد و اندازه یک مسئول اجرایی کشور نیست و نشان از عصبانیت ایشان داشت. اینکه دربرنامه زنده سیما با وزیر صنعت، معدن و تجارت این‌طور برخورد شود؛ به وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و مجلس هجمه وارد شود، بسیار اشتباه است، آقای رئیس‌جمهور باید در خصوص نحوه مدیریت مناطق آزاد حتماً تجدیدنظر کند. این نحوه بیان را هیچ شنونده و بیننده‌ای نمی‌پذیرد.

اشکالات جدی در عملکرد دولت در حوزه مناطق آزاد وجود دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما در خصوص ایجاد مناطق آزاد در لایحه دولت اعلام کردیم که اشکالات جدی در عملکرد دولت در حوزه مناطق آزاد وجود دارد اظهار داشت: عملکرد بیست و چند ساله مناطق آزاد حاکی از این مشکل است؛ در جلسه‌ای که با آقای ترکان داشتیم، به این موضوع تاکید و اعلام کردیم با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات اساسی ماست و بحث تشکیل مناطق آزاد به عنوان یکی از محورهای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است، کلیات این لایحه را به تصویب می‌رسانیم.

با دولت توافقی برای تصویب لایحه مناطق آزاد نکردیم

وی عملکرد مناطق آزاد را قابل قبول ندانست و گفت: ما در کمیسیون اقتصادی با رویکرد تشکیل و استمرار مناطق آزاد مشکلی نداریم آنچه موجب اشکال و ایراد است، عملکرد آقایان تا امروز است. طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ما به کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد و ویژه اقتصادی رأی دادیم.

پور ابراهیمی تاکید کرد: ما توافقی با دولت نکرده‌ایم، عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نشان‌دهنده این است که وضعیت اداره آنها بسیار وضعیت نامناسبی در اقتصاد کشور است. چه آقای ترکان قبول کند و چه قبول نکند. بحث‌های ما کاملاً کارشناسی است. نیازی نیست ایشان چیزی به ما یاد بدهد، ما به اندازه کافی در مباحث خود مسلط هستیم و روی این موضوعات در کمیسیون کار کرده‌ایم.

تصویب کلیات لایحه مناطق آزاد با ۱۵ شرط

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس با انتقاد از ارائه اطلاعات غلط از سوی مسئولان اجرایی از تذکرش به رئیس جمهور در این خصوص خبر داد و گفت: در جزئیات بررسی این لایحه نیز ۱۵ شرط مهم و اساسی گذاشتیم و کلیات لایحه با ۱۵ شرط مجلس به تصویب رسید.

لایحه مناطق آزاد با امضای ترکان به مجلس آمد/تا هیات وزیران نقشه مناطق آزاد را تصویب نکند لایحه در مجلس بررسی نمی شود

پور ابراهیمی گفت: ما برای هر چالشی که در عملکرد سازمان مناطق آزاد دیدیم، کار تخصصی انجام دادیم. لایحه‌ای که در خصوص ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به مجلس ارائه شده است، به امضای شخص آقای ترکان است، کاری که در بودجه آقای نوبخت می‌کند، در مناطق آزاد نیز آقای ترکان انجام می‌دهد و به جای اینکه با هیأت وزیران توافق کند، خودشان رأساً لایحه و نامه می‌دهند.

وی تصریح کرد:مجلس شورای اسلامی هیچ مصوبه‌ای در مناطق آزاد نخواهد داشت تا نقشه‌ ایجاد مناطق آزاد جدید به تصویب هیأت وزیران برسد.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس گفت: یکی از چالش‌های ما در خصوص مناطق آزاد و ویژه این بود که هدف ما در مناطق آزاد، صادرات بود اما اساس حرکت این مناطق واردات است. ما مبنای عملکرد مناطق آزاد را تراز مثبت صادراتی می‌دانیم. بنابراین مزیت‌های استفاده از این مناطق مثل معافیت‌های مالیاتی منوط به این رابطه است که البته نیاز به کار کارشناسی است. امکان دارد برخی شرکت‌ها خدماتی باشد، ما باید آنها را به شکل دیگری لحاظ کنیم.

پور ابراهیمی با بیان اینکه شرط پذیرش گمرک در تحویل محدوده منطقه و ایجاد گیت‌های ورودی و خروجی از شروط مهم ما است گفت: نکته سوم این بود که اگر گمرک در مناطق آزاد نتواند کار را تحویل بگیرد، ما چه کنیم. در حال حاضر مناطقی وجود دارند که پهنه آنها مشخص نیست. اعلام کرده‌ایم که حتماً گمرک باید اعلام کند که این منطقه فنس‌کشی شده به من تحویل داده شده است نه اینکه بیابان خدا رها شده است.

 وی ادامه داد: در خصوص فرارهای مالیاتی توسط شرکت‌های صوری که آقای ترکان معتقدند چنین شرکت‌هایی وجود ندارد مقرر کردیم سازمان مناطق آزاد باید کلیه اطلاعات شرکت‌هایش را به سامانه مالیاتی وصل کند. بدون اجرای این شرط، مجوز عملیات نمی‌دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصاد با بیان اینکه هر چالشی که وجود داشت مورد بررسی قرار گرفته و شروطی برای آن مطرح شد گفت: چارچوب تصویب این لایحه کاملاً مشخص است. کلیات را به استناد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصویب کردیم. این چه صحبتی است که بعضی‌ها مطرح می‌کنند، ما با رئیس کمیسیون اقتصادی به توافق رسیدیم، ما هیچ توافقی با دولت در این زمینه نکردیم. ما از روز اول با عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دلیل نتایج عملکردشان مخالف بودیم. امروز هم اعلام می‌کنیم اگر این رویه می‌خواهد استمرار پیدا کند، صد درصد با افزایش مناطق آزاد مخالفیم.

دغدغه های وزارت اطلاعات و وزارت صنعت در مورد مناطق آزاد، دغدغه های مجلس است

وی ادامه داد: ما با دولت توافقی نکردیم. رأی‌گیری برای کلیات این لایحه با بیان شروط انجام شد. ما هیچ مجوزی برای ادامه رویه قدیم نخواهیم داشت. نمایندگان صد درصد با رویکرد قبلی مخالفند. درآمدهای مناطق آزاد از محل واردات است. واردات سم است. واردات مواد اولیه برای تولید و صادرات نقش اصلی مناطق آزاد است اما واردات کالاهای ساخته شده و پایانی، سم اقتصاد کشور است. در خصوص همه این موضوعات صحبت کردیم.

پورابراهیمی تاکید کرد: دغدغه‌های وزارت اطلاعات و وزارت صنعت، دغدغه‌های نمایندگان مجلس است. سازمانی که درآمدش از محل واردات است، انگیزه‌ای برای صادرات ندارد و شرط کردیم که درآمدهای وارداتی مناطق آزاد از محل واردات باید صفر شده و به سمت صادرات برود. سیاست فعلی مناطق آزاد، تشویق به واردات است.

Let’s block ads! (Why?)

خبرگزاری مهر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید