امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 98952 |
تاریخ انتشار : 01 شهریور 1395 - 14:19 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

گروه بین الملل؛ جهان > اروپا – همشهری‌آنلاین:فعالیت‌ سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه (MIT) در آلمان بسیار فراتر از آن‌چه تاکنون اعلام شده، بوده است. روزنامه آلمانی “ولت آم زونتاگ” اعلام کرده که این سازمان حدود ۸۰۰ عضو فعال در اروپای غربی و به‌ویژه آلمان دارد. روزنامه آلمانی “ولت آم زونتاگ” به نقل از یکی از سیاست‌مداران […]

گروه بین الملل؛

جهان > اروپا – همشهری‌آنلاین:
فعالیت‌ سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه (MIT) در آلمان بسیار فراتر از آن‌چه تاکنون اعلام شده، بوده است. روزنامه آلمانی “ولت آم زونتاگ” اعلام کرده که این سازمان حدود ۸۰۰ عضو فعال در اروپای غربی و به‌ویژه آلمان دارد.

روزنامه آلمانی “ولت آم زونتاگ” به نقل از یکی از سیاست‌مداران حوزه امنیت این کشور که نخواسته نامش فاش شود، نوشت، سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه (MIT، تشكيلات استخبارات ملي) در اروپای غربی حدود ۸۰۰ عضو دارد که بیشتر آنها در آلمان مستقر هستند.

در گزارش “ولت آم زونتاگ” در این باره آمده که در کنار این اعضا به طور تقریبی شش هزار خبرچین نیز به فعالیت برای سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه مشغول‌اند و به این ترتیب سازمان امنیت ترکیه شبکه وسیع و منحصر به فردی برای خود در آلمان و سایر کشورهای اروپای غربی به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه وله، برمبنای این اطلاعات هر عضو سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه در اروپای غربی مسئول حدود ۵۰۰ شهروند است.

در گزارش این روزنامه آلمانی همچنین آمده است که حتی وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) نیز نتوانسته بود در آلمان فدرال چنین شبکه اطلاعاتی وسیع و پرقدرتی ایجاد کند.

در این گزارش در باره کسانی که مورد توجه سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه هستند آمده است که کردهای ترکیه، علوی‌ها و هواداران فتح‌الله گولن، واعظ و مدرس علوم دینی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، او را عامل کودتای اخیر این کشور معرفی کرده است، در مرکز توجه اعضای این سازمان اطلاعاتی هستند.

اریش اشمیت-انبوم، کارشناس امور امنیتی آلمان در این باره می‌گوید آلمان نباید اجازه چنین فعالیتی را به کشوری که عضو ناتو است بدهد، زیرا “فعالیت اعضای سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه نه اطلاعاتی، که سرکوبگرانه است”.

این کارشناس امور امنیتی آلمان در ادامه می‌گوید سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه بسیاری از افسران ترک را با هویتی جدید به استخدام دفترهای مسافرتی، بانک‌های ترکیه و شرکت‌های اقتصادی این کشور درمی‌آورد، زیرا بسیاری از شهروندان ترکیه با افتخار برای سازمان‌های امنیتی این کشور فعالیت می‌کنند و هزینه بالایی ندارند.

هانس کریستین اشتروبله، از سیاست‌مداران حزب سبزهای آلمان و عضو کمیسیون تحقیق مجلس نمایندگان آلمان “بوندس تاگ” درباره جاسوسی‌ها، در این‌باره گفت کمیسیون تحقیق پس از پایان تعطیلات تابستانی به فعالیت‌های سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه رسیدگی خواهد کرد.

این نماینده حزب سبزهای آلمان در بوندس‌تاگ گفت: فعالیت‌های سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه در آلمان “باورنکردنی” هستند.

او افزود: اداره حفاظت از قانون اساسی، سازمان اطلاعات برون‌مرزی (BND) و پلیس آلمان باید هرچه زودتر همکاری‌های خود با ترکیه را بازنگری کنند.

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید