امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 91487 |
تاریخ انتشار : 07 تیر 1395 - 18:46 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

جهان > غرب آسیا – همشهری آنلاین:بنا به یک گزارش تحقیقی که از سوی روزنامه نیویورک تایمز با همکاری شبکه تلویزیونی الجزیره تهیه و منتشر شده است سلاح‌های ارسالی از سوی آمریکا برای شورشیان سوری در اردن ربوده شده و در بازار سیاه به فروش رسیده‌اند. به گزارش دويچه وله، بنا به گزارش روزنامه نیویورک تایمز و […]

جهان > غرب آسیا – همشهری آنلاین:
بنا به یک گزارش تحقیقی که از سوی روزنامه نیویورک تایمز با همکاری شبکه تلویزیونی الجزیره تهیه و منتشر شده است سلاح‌های ارسالی از سوی آمریکا برای شورشیان سوری در اردن ربوده شده و در بازار سیاه به فروش رسیده‌اند.

به گزارش دويچه وله، بنا به گزارش روزنامه نیویورک تایمز و شبکه خبری الجزیره برخی از سلاح‌هایی که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و کشور عربستان سعودی برای شورشیان سوری به اردن ارسال کرده‌اند، توسط ماموران امنیتی اردن به سرقت و در بازار سیاه به فروش رفته‌اند. سرقت این سلاح‌ها از سوی منابع آمریکایی و اردنی نیز تایید شده است. سرقت این سلاح‌ها در چند ماه گذشته، پس از اعتراض مقامات آمریکایی و سعودی متوقف شده است.

در این گزارش تحقیقی تصریح شده که برخی از این سلاح‌ها در یک تیراندازی نیز به کار گرفته شده‌اند. ماجرای این تیراندازی مربوط به یک افسر ارتش اردن است که در مرکز آموزش نیروهای پلیس با دو کلت کمری به سرقت‌رفته دو مربی نظامی آمریکا و سه تن دیگر را کشت. پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) از طریق شماره‌های سلاح‌ها به منبع اصلی آنها پی برده است.

بر اساس برخی خبرها ماموران امنیتی اردن با فروش تسلیحات آمریکا و عربستان سعودی انگیزه‌های سیاسی نداشته و تنها در پی سودجویی شخصی بوده‌اند. ماموران اردنی با پول‌های به‌دست آمده، خودرو، تلفن‌های همراه و کالاهای لوکس خریداری کرده‌اند. گفته می‌شود که قیمت ‌سلاح‌های ربوده‌شده بالع بر میلیون‌ها دلار بوده است.

به گفته مقامات اردنی به درستی نمی‌توان گفت که چه سلاح‌هایی به چه کسانی فروخته شده، اما بخشی از این تسلیحات به باندهای تبهکار یا قبایل اردنی فروخته شده‌اند. برخی از سلاح‌ها نیز در خارج از اردن به فروش رسیده‌اند.

وزیر ارتباطات و رسانه‌های اردن اخیراً این اتهام که نیروهای امنیتی این کشور در سرقت سلاح دست داشته را به شدت رد کرد و آن را اتهامی “بی‌اساس و نادرست” خواند.

در اوایل سال ۲۰۱۶ نیز اعلام شد که برخی سلاح‌های خودکار و کلت‌های کمری آلمان در شمال عراق به فروش رسیده‌اند. این سلاح‌ها به قیمت ۱۴۵۰ تا ۱۸۰۰ دلار خرید و فروش شده‌اند.

تحقیقات رسانه‌های آلمانی نشان می‌دهد که سلاح‌های فروخته شده در شمال عراق همان تسلیحاتی هستند که کشور آلمان در اختیار پیشمرگه‌های اقلیم کردستان عراق قرار داده است. آلمان بر اساس توافق با اقلیم کردستان عراق و به منظور مقابله با گروه تروریستی داعش این سلاح‌ها را در اختیار پیشمرگه قرار داده بود.

به گفته برخی رسانه‌ها از آنجا ‌که پیشمرگه‌های کرد ماه‌هاست که حقوق دریافت نکرده‌اند، برای تامین مخارج زندگی خود و خانواده مجبور به فروش‌های سلاح‌های خود در بازار سیاه شده‌اند.

آمریکا از سال ۲۰۱۳ آموزش نظامی نیروهای مسلح سوری که علیه اسد می‌جنگند، را در خاک اردن آغاز کرد. گفته می‌شود که مقامات آمریکایی به دلیل همکاری‌های دولت اردن در این زمینه مایل نیستند که سرقت تسلیحات توسط ماموران امنیتی اردن را علنی کنند.

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید