امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 29870 |
تاریخ انتشار : 22 مهر 1394 - 20:58 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

جهان > اروپا – شتاب تحولات در جنگ سوریه هر روز بیشتر می‌شود و موضع قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی از نظر رویارویی با یکدیگر تند و تیزتر. يك روز بعد از اعلام خبر ارسال چندين محموله سلاح سبك و سنگين آمريكا از طريق آسمان براي گروه‌هاي مسلح در داخل خاك سوريه، دولت تركيه سفراي آمريكا و روسيه […]

جهان > اروپا – شتاب تحولات در جنگ سوریه هر روز بیشتر می‌شود و موضع قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی از نظر رویارویی با یکدیگر تند و تیزتر.

يك روز بعد از اعلام خبر ارسال چندين محموله سلاح سبك و سنگين آمريكا از طريق آسمان براي گروه‌هاي مسلح در داخل خاك سوريه، دولت تركيه سفراي آمريكا و روسيه را احضار و به آنها اعتراض كرد. آمريكا اعلام كرده كه اين سلاح‌ها را براي گروه‌هاي كرد سوريه در شمال اين كشور ارسال كرده‌است.

البته روسيه اين خبر را تكذيب كرده و گفته‌است كه اين سلاح‌ها به‌دست گروه‌هاي تروريستي مانند جبهه نصرت و حتي داعش رسيده‌است. اما تركيه از سوي ديگري وارد شد و با احضار سفراي آمريكا و روسيه، به آنها به‌خاطر مسلح‌كردن گروه‌هاي كرد در شمال سوريه اعتراض كرد. نخست‌وزير و رئيس‌جمهور تركيه ديروز در سخنان جداگانه‌اي، با اشاره به تحولات اخير داخل كشورشان گفتند كه اگر آمريكا و روسيه به كردهاي سوريه كمك كنند، آنكارا ساكت نمي‌نشيند.

سخنان احمد داووداوغلو و رجب طيب اردوغان در حالي صورت مي‌گيرد كه تركيه روزهاي پرتب‌وتاب با وضعيت شبه‌جنگي را مي‌گذراند. بعد از انفجارهاي ابتداي اين هفته در آنكارا كه حدود 400كشته و مجروح برجا گذاشت، دولت تركيه ابتدا داعش و ديروز پ‌ك‌ك را مسئول اين انفجارها اعلام كرد و وعده برخورد نظامي شديدتر به‌ويژه عليه پ‌ك‌ك را داد.

تركيه به‌ويژه از قدرت‌گرفتن كردها در شمال سوريه و خودمختاري اين منطقه در مرز تركيه به‌شدت نگران است. در روزهاي گذشته گزارش‌هايي درباره گفت‌وگوهاي روسيه با كردهاي سوريه منتشر شده‌است. كردهاي سوريه به‌ويژه بعد از جنگ كوباني، به عامل مهمي در معادلات جنگ سوريه تبديل شده‌اند و آمريكا به آنها به‌عنوان پياده‌نظام جنگ عليه داعش نگاه مي‌كند.

حملات هوايي روسيه به مواضع داعش و ديگر گروه‌هاي مسلح در سوريه ديروز نيز ادامه يافت. براساس گزارش وزارت دفاع روسيه، ديروز در 21مورد حمله روسيه، 40موضع داعش در نقاط مختلف سوريه هدف گرفته شدند. همچنين عمليات زميني ارتش سوريه براي آزادسازي حومه دمشق از اشغال گروه‌هاي مسلح از ديروز آغاز شد. ارتش سوريه با پشتيباني هوايي روسيه در چندين جبهه در نقاط مختلف ازجمله حلب، ادلب، لاذقيه و حمص به پيشروي‌هاي گسترده‌اي عليه گروه‌هاي مسلح دست يافته است.

پيشروي‌هايي كه اين گروه‌ها و حاميان آنها در كشورهاي غربي و عربي را به هراس انداخته است. روسيه علاوه بر داعش مواضع جبهه النصره از گروه‌هاي وابسته به القاعده در سوريه را هم هدف حمله قرار مي‌دهد. اين در حالي است كه بسياري از سلاح‌هايي كه آمريكا به عنوان كمك تسليحاتي به مخالفان ميانه‌روي سوريه به اين كشور ارسال كرده، به‌دست اين گروه افتاده است. جبهه النصره همچنين از حمايت‌هاي رسمي و غيررسمي كشورهاي عربي برخوردار است.

  • انتقاد روسيه از عدم همراهي‌آمريكا در مبارزه با داعش

سرگئي لاوروف، وزيرخارجه روسيه ديروز در پارلمان اين كشور درباره آخرين وضعيت جنگ سوريه به نمايندگان گزارش داد. لاوروف با اشاره به عدم‌همكاري آمريكا در عمليات نظامي عليه داعش در سوريه گفت: مسكو پيشنهاد كرده بود كه هيأتي به رياست مدودوف نخست‌وزير براي گفت‌وگو و هماهنگي با آمريكا در عمليات نظامي عليه داعش به واشنگتن برود اما آمريكا اين پيشنهاد را رد كرده‌است.

لاوروف با اشاره به گزارش‌هاي پنتاگون درباره اينكه روسيه به جاي مواضع داعش مواضع ديگر گروه‌هاي مسلح مخالف دولت سوريه را هدف قرار مي‌دهد، گفت: از همينجا از همه مي‌خواهيم بياييد از روي نقشه مكان‌هاي تروريست‌ها در خاك سوريه را شناسايي كنيم.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :صدای.تنها

      🙂 جالب بود