امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 136839 |
تاریخ انتشار : 15 اسفند 1395 - 14:02 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

کاشت درخت بر اساس شرایط اقلیمی مناطق انجام می شود کاشت درخت بر اساس شرایط اقلیمی مناطق انجام می شود به گزارش مجله محیط زیست پایگاه صلح خبر ؛ کاشت درخت بر اساس شرایط اقلیمی مناطق انجام می شود به گزارش صلح خبر؛ مهندس گلی در یک برنامه رادیویی با اشاره به فرارسیدن روز درختکاری و آغاز هفته منابع […]

کاشت درخت بر اساس شرایط اقلیمی مناطق انجام می شود

کاشت درخت بر اساس شرایط اقلیمی مناطق انجام می شود به گزارش مجله محیط زیست پایگاه صلح خبر ؛

کاشت درخت بر اساس شرایط اقلیمی مناطق انجام می شود

کاشت درخت بر اساس شرایط اقلیمی مناطق انجام می شود

به گزارش صلح خبر؛ مهندس گلی در یک برنامه رادیویی با اشاره به فرارسیدن روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی گفت: با توجه به اینکه در اواخر اسفند ماه آخرین مقطع زمانی است که می توانیم درخت ها و نهال ها را انتقال دهیم، این هفته به این واسطه انتخاب شده است.

وی افزود: درست است که این هفته نمادین است اما همین که به موضوع درخت و درختکاری در کشور پرداخته می شود و سعی می کنیم با انجام درختکاری این حرکت بزرگ و ارزشمند را در ترویج و فرهنگ سازی برای جامعه اتفاق بیافتد، کار بسیار ارزشمند و خوبی است.

پیگیری تخصصی بحث درختکاری

مدیر نهضت درختکاری ایران با یادآوری اینکه در سال های گذشته درختکاری بیشتر به صورت نمادین اتفاق می افتاد و کار کارشناسی در این زمینه وجود نداشت، تصریح کرد: خیلی از درخت هایی که طی سال های گذشته کاشته می شد متاسفانه به علت اینکه برنامه ریزی دقیق و کار کارشناسی انجام نشده بود، گونه های سازگار با شرایط اقلیمی هر منطقه در کشور انتخاب نمی شد.

وی ادامه داد: به خصوص اینکه نهال کاری بیشتر از درختکاری اتفاق می افتد در حالی که نهال نیاز به نگهداری بیشتر و مراقبت کامل دارد، آبیاری نهال خیلی سخت تر از آبیاری درخت است. متاسفانه نهال هایی که طی هر دوره از هفته درختکاری در سال های گذشته کاشته می شد به یک سال طاقت نمی آورد و این حرکت در مردم دلسردی به وجود آورد و متاسفانه باعث شد طی سال های بعد استقبال شایانی از این کار نشود.

گلی خاطر نشان شد: خوشبختانه در نهضت درختکاری و طرح جامع درختکاری چندسال است که با همکاری سازمان های مردم نهاد زیست محیطی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل ها و مراتع بحث درختکاری را به طور کاملا تخصصی پیگیری می کنیم و خوشبختانه مردم خیلی خوب استقبال کرده اند.

هفته منابع طبیعی، از اقدام های خوب سال های گذشته

به گزارش ایسنا، دکتر ارجمندی، عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین محیط زیست ایران نیز با ابراز خرسندی از تبدیل روز درختکاری به هفته مابع طبیعی گفت: در گذشته های نسبتا دور روز درختکاری را داشتیم ولی اقدام خوبی که در سال های گذشته شد به هفته منابع طبیعی رسیدیم که یک روز آن با عنوان درختکاری است و این برنامه مبارکی است که یک هفته همه مردم کشور به منابع طبیعی توجه کنند.

وی با اشاره به موقعیت ایران از نظر منابع عنوان داشت: از آنجا که ما در کشور نسبتا خشک و نیمه خشکی هستیم، منابع مان نسبتا زیاد نیست و محدودیت جنگل داریم. جنگل های شمال تقریبا 1.6 میلیون هکتار وسعت دارد که در گذشته 3.4 میلیون هکتار بود. جنگل زاگرس را هم داریم که در سطح کشور پراکنده است، همچنین جنگل ارسباران را در آذربایجان شرقی و جنگل حرا را در خلیج فارس داریم.

وی متذکر شد: ما باید اولا آنهایی که موجود داریم حفظ کنیم و بعد توسعه دهیم.

ارزش و فواید وجود درخت

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین محیط زیست ایران به ارزش و فواید وجود درخت اشاره کرد و گفت: درختکاری فضیلت است و ارزش معنوی دارد و می تواند به خصوص در حفظ اقلیم موثر باشد و اگر درخت کم داشته باشیم ، مسائل سیل و مشکلاتی که می تواند ایجاد شود را در پیش رو داریم چون اگر باران تند بیاید درختان می توانند جلوی سیل را بگیرند. یکی از خطرات جدی در پوشش گیاهی ، مسئله گرم شدن زمین است.

وی با تاکید بر حفاظت از محیط زیست افزود: متاسفانه دچار بحران زیست محیطی نه تنها در کشور خودمان بلکه در منطقه خاورمیانه و کشورهای اطراف هستیم. وضعیت تالاب ها در سراسر کشور وضعیت خوبی نیست. ما هرچقدر از موضوع و بحران محیط زیست غافل بمانیم قطعا شرایط برای زندگی کردن روز به روز سخت تر شده است.

 

منبع:ایسنا

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید