امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 99619 |
تاریخ انتشار : 05 شهریور 1395 - 15:57 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

گروه اقتصاد و صنعت؛ وزیر نفت: به خارجی‌ها پیام می‌دهند در ایران سرمایه‌گذاری نکنید |گزارشی از چند فساد‌ اقتصاد > انرژی – همشهری آنلاین:وزیر نفت با انتقاد از پاره‌ای مخالفت‌ها با قراردادهای نفتی حتی پس از اظهارات رئیس مجلس گفت؛ برخی‌ها به خارجی‌ها پیام می‌دهند در این سرمایه‌گذاری نکنید. و ی همچنین در خصوص برخی فساد‌ها گزارشی […]

گروه اقتصاد و صنعت؛

وزیر نفت: به خارجی‌ها پیام می‌دهند در ایران سرمایه‌گذاری نکنید |گزارشی از چند فساد‌

اقتصاد > انرژی – همشهری آنلاین:
وزیر نفت با انتقاد از پاره‌ای مخالفت‌ها با قراردادهای نفتی حتی پس از اظهارات رئیس مجلس گفت؛ برخی‌ها به خارجی‌ها پیام می‌دهند در این سرمایه‌گذاری نکنید. و ی همچنین در خصوص برخی فساد‌ها گزارشی ارائه کرد.

به گزارش ايرنا، بيژن زنگنه، وزیر نفت در نشست خبري در عسلوبه با بیان اینکه در دوران تحریم میلیاردها دلار پول حاصل از فروش نفت دچار ریزش شد، گفت: «برخی تلاش می‌کنند در کشور سرمایه گذاری انجام نشود، اگر لازم باشد نام آنها و اینکه به کجا وصل هستند و از کجا دستور می‌گیرند را می‌آورم».

 بیژن زنگنه صبح امروز(جمعه 5 شهريور) در اين نشست خبری درباره مخالفت‌ها با امضای قراردادهای جدید نفتی و جذب سرمایه گذار افزود: انجام طرح‌های سرمایه گذاری داخلی و خارجی به امنیت نیاز دارد؛ اینکه برخی رسانه‌ها هر روز یک بمب خبری درباره نبود امنیت منتشر می‌کنند کمکی به جذب سرمایه گذاری نمی‌کند.

وی اضافه کرد: ایران مرکز ثبات در منطقه است پس چرا خودمان طوری رفتار کنیم که گویا ایران با ثبات نیست.

زنگنه ادامه داد: به طور نمونه درباره قراردادهای جدید نفتی پس از اظهارات اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی، دوباره عده‌ای بحث‌های جدیدی را مطرح کردند.

وی گفت: در واقع این افراد با طرح اینگونه انتقادها و مسائل، به خارجی‌ها پیام می‌دهند که برای سرمایه گذاری به ایران نیایند.

  • دنبال زنده باد، مرده باد نیستم

زنگنه در ادامه با بیان اینکه «دنبال زنده باد، مرده باد و وجیه‌المله شدن نیستم»، افزود: پس از اصلاح قرادادهای نفتی و تائید آن توسط مجلس شورای اسلامی، گفت‌و‌گوی مشروحی با رسانه‌ها خواهم داشت.

وی اضافه کرد: اصلاحات مورد نیاز این قراردادها ممکن است هفته آینده در دولت اعمال و سپس به مجلس فرستاده شود.
وی با بیان اینکه این مدل قراردادی، مدل جدید بیع متقابل به شمار می‌رود افزود: در جلسه اخیر مجلس برخی نمایندگان و منتقدان قانع شدند و البته تعدادی نیز همچنان مخالف این قرارداد بودند.

وزیر نفت ادامه داد: لازم نیست این قراردادها در مجلس تصویب شود بلکه یک نسخه از قراردادها به صورت محرمانه به مجلس ارسال می‌شود.

  • جریان نفت کش‌های گم شده

زنگنه درباره ماجرای گم شدن نفت‌کش‌ها در دولت گذشته نیز گفت: این ماجرا در نتیجه تحریم بوده است؛ یک فرد یونانی قرار بود نفت کش‌هایی را برای ما و به نام خودش خریداری کند. وی اضافه کرد: این شخص پول‌ها را تحویل گرفته اما مشکلاتی در تحویل تعدادی از نفت‌کش‌ها بروز کرده اما وی پول ما را هم پس نداده است. زنگنه ادامه داد: خوشبختانه با ترفندهایی به تازگی این شخص به ایران آورده و بازداشت شده است.

  • ریزش 17 درصدی پول حاصل از فروش نفت در دوران تحریم

وی با بیان اینکه در دوران تحریم پول‌های زیادی از کشور از دست رفته است گفت: برای وصول پول های حاصل از فروش نفت در چین 10 درصد و در کره جنوبی 17 درصد از پول‌ها دچار ریزش می‌شدند.

وی ادامه داد: مساله مهم این است که این پول‌های ناشی از ریزش به کجا می‌رفته و به جیب چه افرادی سرازیر می‌شده است؟ در واقع این هزینه‌ها را ملت ایران در دوران تحریم پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: اکنون در هیچ کشوری به جز چین ریزش پول نداریم که امیدواریم پس از سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی به این کشور که در هفته گذشته رخ داد این موضوع نیز حل شود.

وی گفت: زمانی که حقوق 400 میلیون ریالی یک فرد مطرح می‌شود به دلیل ملموس بودن، مردم به آن توجه زیادی نشان می‌دهند اما وقتی که از سوء استفاده‌ها و زیان‌های چند هزار میلیارد ریالی صحبت می‌شود انعکاس چندانی ندارد زیرا به قدری مبلغ زیاد است که قابل درک و تصور نیست.

  • خسارت ناشی از تاخیر در امضای قراردادهای جدید نفتی

وزیر نفت درباره خسارت‌های ناشی از تاخیر در امضای قراردادهای جدید نفتی و برداشت از میدان‌های مشترک گفت: به عنوان نمونه تاکنون یک هزار میلیارد مترمکعب از پارس جنوبی گاز برداشت کرده‌ایم در حالی که قطر 2 هزار و 400 میلیارد مترمکعب گاز از این میدان برده است که ارزش آن حدود 340 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: هر چند تا پایان امسال با راه اندازی فازهای جدید تولید ایران و قطر برابر می‌شود اما برداشتی که این در گذشته از این میدان کرده است، هیچگاه قابل جبران نخواهد بود.

  • ارزش گذاری 20 هزار میلیارد ریال از دارایی بابک زنجانی

زنگنه درباره انتقال 20 هزار میلیارد ریال اموال بابک زنجانی به وزارت نفت نیز گفت: مبلغی در کار نیست بلکه قرار است اموال مختلف وی که حدود 16 هزار میلیارد ریال است ارزش گذاری شود.

وی اضافه کرد: 79 میلیون دلار نیز پول نقد هست که مجموع ارزش آن 20 هزار میلیارد ریال می‌شود. این مبلغ کمتر از یک چهارم بدهی بابک زنجانی است.

وزیر نفت به پرونده‌های متعدد سوءاستفاده در دولت گذشته نیزاشاره کرد و گفت: پرونده‌ای در وزارت نفت گم نشده و موضوع‌هایی مانند بابک زنجانی، موضوع خرید دکل و خریدهای مشابه را دنبال می‌کنیم.

زنگنه اضافه کرد: بحث مربوط به هزینه سه هزار میالیارد ریالی برای خرید که هنوز بازپس گرفته نشده است نیز پیگیری می‌شود.
وی تاکید کرد: همه این پرونده‌ها ناشی از فساد نبوده بلکه به بی انضباتی مالی مربوط می شود که زمینه ساز فساد است.
به گفته وزیر نفت، اکنون به دلیل این بی انضباطی مالی در گذشته، بیش از 50 میلیارد دلار به بانک مرکزی بدهی داریم.

وی ادامه داد: همچنین بخشی از این موضوعات نیز مربوط به تحریم بوده که نمی‌توانسته‌ایم از فروشنده دست اول، خریدهای خود را انجام دهیم.

زنگنه افزود: در قراردادهای جدید نفتی باید دقت شود اما نباید به این بهانه فرصت‌های طلایی را ازدست بدهیم.

  • آغاز برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی تا پایان امسال

زنگنه در ادامه به شتاب در توسعه فازهای پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: اکنون فازهای ١٧ تا 21 برای بهره برداری آماده می‌شوند و همچنین نصب تجهیزات در بخش خشکی فازهای ١٣، 22، ٢٣ و ٢٤ نیز در حال انجام است و به بهره برداری نزدیک می‌شوند. همچنین تا پایان امسال، برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز می‌شود.

  • واریز 400 هزار میلیارد ریال به خزانه کشور

زنگنه همچنین به اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: امسال و سال آینده واحدهای پتروشیمی بسیاری وارد مدار تولید می‌شوند.

وی افزود: روند پیشرفت هشت مجتمع 60 هزار بشکه‌ای طرح فراگیر پالایشی سیراف مطلوب است و پیشرفت این طرح اکنون از مرز ١٠ درصد فراتر رفته است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه صنعت نفت باید در تامین نیازهای کشور و مردم نقش آفرینی کند، اضافه کرد: نفت بالاترین حجم درآمد ملی را واریز می‌کند.

وی اضافه کرد: پارسال وزارت نفت بابت یارانه‌ها، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض فروش فرآورده‌های نفت و گاز، 400 هزار میلیارد ریال به خزانه کشور واریز کرد.

زنگنه گفت: این رقم واریزی به غیر از سود سهام و مالیات‌های دریافتی از شرکت‌ها و پولی که بابت فروش نفت خام و میعانات گازی به خزانه وارد می‌شود، بوده است.

  • **برابر شدن تولید ایران و قطر در پارس جنوبی تا پایان امسال

زنگنه درباره ٦ طرح اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت گفت: طرح‌های اقتصادی مقاومتی کنونی کوتاه مدت هستند و اهداف کوتاه مدتی دارند.

وی افزود: طرح نخست «افزایش تولید از پارس جنوبی» است که از آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون، تولید گاز از این میدان ١٥٠ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته و تا آخر امسال نیز باید ٨٠ تا ٨٥ میلیون مترمکعب به این رقم اضافه شود.

وزیر نفت ادامه داد: با تحقق این اهداف تا پایان امسال یا اواخر سال آینده، برداشت ما از پارس جنوبی با قطر برابر می‌شود.

وی گفت: دومین طرح کوتاه مدت اقتصاد مقاومتی، «افزایش برداشت نفت خام از میدان‌های مشترک غرب کارون» است که در زمان آغاز به کار دولت یازدهم، تولید از این میدان‌ها حدود ٧٠ هزار بشکه در روز بود و اکنون بیش از سه برابر شده و به ٢١٥ هزار بشکه در روز رسیده است.

زنگنه اضافه کرد: تولید نفت از میدان‌های مشترک غرب کارون تا پایان امسال به ٢٨٠ هزار بشکه در روز می‌رسد.

وزیر نفت درباره ارتقای توسعه و فناوری در بخش بالادستی بویژه نفت نیز گفت: در این باره ما برای توسعه ٢٠ میدان شامل ٥٢ مخزن نفتی با ٩ دانشگاه و مرکز پژوهشی کشور توافقنامه امضا کرده‌ایم.

وی افزود: بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس از دیگر طرح‌های کوتاه مدت اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود که امیدواریم اواخر امسال راه اندازی شود.

وزیر نفت با بیان اینکه ١٢ مجتمع پتروشیمی راه اندازی می‌شود، ادامه داد: امسال بیشتر این طرح‌ها به بهره برداری می‌رسد.
وی افزود: پتروشیمی پردیس تا چند ماه دیگر آماده بهره‌برداری است و پتروشیمی‌های کاویان، تخت جمشید، پلی استایرن، انتخاب و متانول کاوه نیز تقریبا آماده هستند.

زنگنه بر توسعه صادرات گاز نیز تاکید کرد و گفت: ایران برای صادرات گاز به عراق آماده است اما طرف عراقی هنوز آمادگی دریافت را ندارد.

  • سطح ایمنی در مجتمع‌های پتروشیمی پایین آمده است

وزیر نفت درباره برنامه برای ارتقای سطح ایمنی در صنایع نفت و گاز نیز گفت: بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی خصوصی هستند و فقط می‌توانیم دستورالعمل‌هایی بدهیم و توصیه‌هایی داشته باشیم و آنها را پیگیری کنیم.

زنگنه گفت: می‌توانیم تاکید کنیم این مجتمع‌ها مدیران حرفه‌ای و صاحب صلاحیت داشته باشند؛ مدیران اچ اس ایی(ایمنی) صاحب صلاحیت برگزینند؛ از سامانه‌های ایمنی قوی استفاده و بر اجرای این سامانه‌ها نظارت کنند؛ آموزش‌های لازم را مدنظر قرار دهند؛ تجهیزات مناسب استفاده و مانورهای آمادگی برگزار کنند.

وی ادامه داد: ابزار چندانی برای کنترل مجتمع‌ها در اجرای برنامه‌های ایمنی نداریم و متاسفانه برخی فعالیت‌های ارتقای ایمنی را کارهای سرمایه‌ای می‌دانند.

زنگنه گفت: قطع خوراک تنها تهدیدی بود که ما برای پتروشیمی‌ها در صورت رعایت نکردن مسائل ایمنی در نظرگرفتیم که البته این کار خوبی نیست، اما تولید خطرساز را باید متوقف کرد.

وی افزود: متاسفانه سطح ایمنی در مجتمع‌های پتروشیمی پایین آمده است و به جای توجه به اصول ایمنی بیشتر به سود توجه کرده‌اند.

  • برنامه ای برای افرایش قیمت بنزین نداریم

وزیر نفت در ادامه درباره مصوبه مجلس برای حذف کارت سوخت نیز گفت: مجلس با این مصوبه، تصمیم گیری برای حذف کارت سوخت را به دولت واگذار کرده است؛ بر این اساس، کارت سوخت بنزین حذف می‌شود اما کارت سوخت گازوییل باقی می‌ماند.
زنگنه وی درباره افزایش قیمت بنزین نیز گفت: اکنون تصمیمی برای افرایش قیمت بنزین نداریم.

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید