امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 49568 |
تاریخ انتشار : 17 بهمن 1394 - 2:33 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

اقتصاد > تجاری – مالی – درحالی‌که در طول ۲‌ سال گذشته هر‌ماه بر حجم نقدینگی موجود در پارکینگ پول اضافه می‌شد آمار‌ها نشان می‌دهد در یک‌ماه گذشته نقدینگی موجود در بازار اوراق بدهی در حال خروج از این بازار و حرکت به سمت بورس است. به گزارش همشهري، از زمان آغاز ركود در بورس در15دي‌ماه سال […]

اقتصاد > تجاری – مالی – درحالی‌که در طول ۲‌ سال گذشته هر‌ماه بر حجم نقدینگی موجود در پارکینگ پول اضافه می‌شد آمار‌ها نشان می‌دهد در یک‌ماه گذشته نقدینگی موجود در بازار اوراق بدهی در حال خروج از این بازار و حرکت به سمت بورس است.

به گزارش همشهري، از زمان آغاز ركود در بورس در15دي‌ماه سال 1392رفته رفته از حجم سرمايه‌گذاري در بازار سهام كاسته شد اما در 4هفته گذشته ارزش معاملات انجام شده در بورس تهران به‌شدت افزايش يافته است و در مقابل حجم سرمايه‌گذاري انجام شده در بازار ابزار‌هاي نوين مالي كه تا قبل از اين هر هفته در حال افزايش بود به‌شدت در حال كاهش است.

اين در حالي است كه در اين مدت دولت تلاش كرده است با انتشار اسناد خزانه اسلامي بخشي از مطالبات عظيمش را به پيمانكاران پرداخت كند، و سرمايه‌گذاران نيز به‌دليل جذابيت اين اوراق بخشي از سرمايه‌هايشان را به سمت خريد اين اوراق سوق داده‌اند، اما با وجود درنظر گرفتن اين معاملات بخش مهمي از دارايي سرمايه‌گذاران در طول 4هفته گذشته بار ديگر به سمت بورس مهاجرت كرده است.

به زعم كارشناسان مهاجرت دوباره نقدينگي به سمت بورس به اين دليل است كه با آغاز اجراي برجام سهامداران سرمايه‌گذاري در بورس را در دوره‌هاي بلندمدت مثبت ارزيابي كرده‌اند. هنوز از كم و كيف تغييرات در سپرده‌هاي بانكي اطلاعاتي در دست نيست اما به‌نظر مي‌رسد درصورت كاهش سود بانكي بخشي از نقدينگي بانك‌ها نيز به سمت سرمايه‌گذاري در بورس حركت كند.

بازار اوراق با درآمد ثابت كه به‌دليل امنيت بيشترش براي پرداخت سود در ادبيات مالي به پاركينگ پول معروف شده يك ابزار پوشش ريسك است كه سرمايه‌گذاران از طريق آن تلاش مي‌كنند از دارايي‌هايشان در مقابل تورم محافظت كنند.پيش از اين آمار‌ها نشان مي‌داد در شرايطي كه همه بازار‌ها ازجمله بورس و مسكن، دچار ركود شده بودند بيشتر دارايي‌هاي مالي سرمايه‌گذاران به سمت اوراق مشاركت، صكوك، اوراق بدهي يا حساب‌هاي بانكي مهاجرت كرده‌اند به‌طوري كه حجم سرمايه‌گذاري در اين بازار‌ها در 10ماهه گذشته 30درصد رشد كرده بود.

افزايش شدت سرمايه‌گذاري در پاركينگ پول در 10ماهه امسال به حدي رسيده بود كه ارزش كل سرمايه‌گذاري در اين دوره به 17هزارو 200ميليارد تومان رسيد كه اين ميزان نزديك به 60درصد از كل معاملات فرابورس را تشكيل مي‌داد اما اين روند از 15دي‌ماه امسال همزمان با آغاز اجراي برجام بار ديگر تغيير كرد. تازه‌ترين آمار‌ها نشان مي‌دهد حجم كل معاملات اين ابزار در هفته گذشته با وجود معاملات اسناد خزانه اسلامي 45درصد كاهش يافته و در مقابل بر ارزش روزانه مبادلات سهام در بورس تهران اضافه شده است.

از ابتداي سال تاكنون 31هزارو 600ميليارد تومان سهام در فرابورس دادوستد شده كه سهم بازار ابزار‌هاي نوين مالي بيشتر از ساير بازار‌ها بوده است. در اين مدت 1500ميليارد تومان سهام در بازار اول، 6200ميليارد تومان در بازار دوم و 2300ميليارد تومان در بازار سوم و 4200ميليارد تومان در بازار پايه مورد دادوستد قرار گرفته است. رشد معاملات در پاركينگ پول در 10‌ماه گذشته منجربه آن شده بود كه معاملات فرابورس از بورس تهران براي نخستين‌بار پيشي بگيرد اما دراين روند در طول 4هفته گذشته بار ديگر برعكس شد.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 8
    1. نویسنده :سیا

      امید موفقیت برای تمام دست اندرکاران این خبرگزاری

    1. نویسنده :سیا

      امید موفقیت برای تمام دست اندرکاران این خبرگزاری

    1. نویسنده :دختر.ایرونی

      موید باشید

    1. نویسنده :دختر.ایرونی

      موید باشید

    1. نویسنده :همسو

      اخبار اقتصاد و صنعت زیاد بشه

    1. نویسنده :همسو

      اخبار اقتصاد و صنعت زیاد بشه

    1. نویسنده :تدبیر

      سایت خوبی هست

    1. نویسنده :تدبیر

      سایت خوبی هست