امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 48679 |
تاریخ انتشار : 12 بهمن 1394 - 12:04 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر : 300 سال از آغاز مناسبات دیپلماتیک تهران – پاریس و بیش از 6 قرن از شروع مراودات بین دو ملت می‌گذرد. طی این مدت نگاه و افکار عمومی دو کشور نسبت به یکدیگر اغلب مثبت بوده است. هرچند تحریم‌ها علیه ایران وقفه ای در روابط ایران و فرانسه ایجاد کرد اما دوران پسابرجام […]

صلح خبر : 300 سال از آغاز مناسبات دیپلماتیک تهران – پاریس و بیش از 6 قرن از شروع مراودات بین دو ملت می‌گذرد. طی این مدت نگاه و افکار عمومی دو کشور نسبت به یکدیگر اغلب مثبت بوده است. هرچند تحریم‌ها علیه ایران وقفه ای در روابط ایران و فرانسه ایجاد کرد اما دوران پسابرجام و سفر اخیر روحانی به این کشور اروپایی، امیدها را برای سرمایه‌گذاری و آغاز روابط دوجانبه در عرصه‌های سیاسی اقتصادی و حتی محیط زیست را از نو زنده کرده است.

سفر رییس جمهور کشورمان به پاریس از جنبه های مختلف مورد توجه قرار گرفت. از مراسم استقبال وی تا دیدارهای او با همتای فرانسوی خود و هم روسای توتال و ایرباس و همچنین امضای 34 سند همکاری و قراردادهای تجاری در کنار خبر بازگشت برند پژو به ایران همگی در صدر اخبار ایران و جهان قرار گرفت و مورد توجه رسانه ها بود که این امر از اهمیت سفر روحانی به پاریس در پسابرجام حکایت می‌کند.

ایرباس

به گزارش آفتاب، علی آهنی سفیر کشورمان در فرانسه در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با اهمیت این سفر و حاشیه های آن ، سفر رسمی روحانی به پاریس را به دعوت همتای فرانسوی او دانست و توضیح داد: حضور رییس جمهور کشورمان با استقبال بسیار گرم دولت فرانسه مواجه شد و مسیر جدیدی برای همکاری‌های درازمدت و همه جانبه بین دو کشور گشود که به اعتقاد مقامات ایران آثار ملموس آن را به مرور ولی با سرعت شاهد خواهیم بود. طی دو هفته آینده دو فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی کشور اضافه خواهد شد که این اولین و سریع‌ترین دستاور این سفر خواهد بود.

وی ادامه داد: امضای 34 سند همکاری بنیادی بین وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و بعضا بین موسسات و مراکز وابسته به دولت و نیز برخی قراردادها بین بخش خصوصی دو کشور که در تاریخ مناسبات بین دو کشور بی‌سابقه است، همکاری‌های اساسی و درازمدت در حوزه‌های مختلف را بسترسازی می‌کند.

آهنی با اشاره به تلاش های انجام شده پیش از سفر روحانی به فرانسه افزود: البته ناگفته نماند برنامه‌ریزی سفر و آماده‌سازی این اسناد و تفاهمات مستلزم اقدامی چند ماهه بود که دستگاه دیپلماسی در کنار دستگاه‌های مختلف حداکثر تلاش خود را داشتند که این سفر بتواند دستاوردهای مفیدی برای ایران در برداشته باشد و خوشبختانه با لطف الهی کاری تاریخی و ماندگار انجام شد که مطمئنا خشنودی ملت‌مان را به دنبال خواهد داشت.

بازتاب سفر روحانی به پاریس در فرانسه

سفیر کشورمان در فرانسه در خصوص بازتاب سفر روحانی به پاریس این طور گفت که با مروری بر مطالب و مقالات و میزگردهایی که در خصوص این سفر از قبل و در حین انجام آن صورت گرفت وهمچنین عناوین خبرها که نشانگر استقبال خوب رسانه ها و افکار عمومی فرانسه از این سفر بود می توان گفت در مجموع ارزیابی ها از این سفر مثبت است. همین چند روز گذشته چند نفر از دیپلماتهای مختلف و فعالان اقتصادی فرانسوی از موفقیت سفر ومیزان اسناد امضا شده با استقبال وبعضا حتی با تعجب صحبت می کردند.

نقاط قوت آغاز دوباره روابط با پاریس

آهنی روابط دو کشور را بسیار دیرینه خواند و خاطرنشان کرد:300 سال از آغاز مناسبات دیپلماتیک دو کشور و بیش از 6 قرن از شروع مراودات بین دو ملت می گذرد. نگاه و افکار عمومی دو کشور نسبت به یکدیگر مثبت است. با توجه به وزن و جایگاه دو کشور در منطقه و در سطح بین المللی و ظرفیت های همکاری وسیع و بالقوه ای که وجود دارد، بدون تردید این سفر جهش و شتاب جدیدی در همکاری های دوجانبه و همکاری های منطقه ای و بین المللی به دنبال خواهد داشت و در بردارنده منافع دو کشور است.

وی ادامه داد: بعد از برجام و فرصت های جدید ایجاد شده منافع ملی ما ایجاب می کند که گذشته روابط و فرصت های از دست رفته ترمیم شود و با نگاه به آینده و براساس نقشه راهی که توسط وزرای خارجه دو کشور در این سفر امضا شد، چارچوب جدیدی برای همکاری های آتی در ابعاد مختلف شکل گیرد.در شرایط پس از برجام فضای بین المللی نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده و زمینه برای سوء استفاده دشمنان برای دامن زدن به ایران هراسی به خاطر پشت سر گذاشته شدن بحران تصنعی هسته ای بسیار محدود شده است.

وی با اشاره به وجود منافع مشترک بین تهران و پاریس گفت: از طرف دیگر در شرایط کنونی دولت فرانسه که دیگر با مانع هسته ای برای تقویت روابط با ایران مواجه نیست و از توانمندی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم و داعش که دشمن مشترک ماست، کاملا اطمینان پیدا کرده و اذعان می کند که حل بحران های منطقه مستلزم ایفای نقش موثر جمهوری اسلامی ایران است و در بالاترین سطح در دیدار با رئیس جمهور کشورمان تاکید می کند که “با نگاه به آینده می خواهد جمهوری اسلامی ایران را به عنوان شریک و طرف همکاری دراز مدت خود انتخاب کند و نه برای روابط تجاری کوتاه مدت” این بهترین فرصت برای بهره برداری است.

سفیر کشورمان در پاریس در خصوص توافق ها و اسناد امضا شده در سفر روحانی به این کشورتوضیح داد: 20 سند از 34 سند توافق که اشاره کردم در کاخ الیزه و در حضور روسای جمهور دو کشور امضا شد که هرکدام ویژگی و اهمیت خاص خود را دارند. یکی از این اسناد، مربوط به نقشه راه روابط است که چارچوب همکاری ها را در همه زمینه های اقتصادی ، سیاسی، فرهنگی، علمی و فنی تدوین کرده و براساس آن در حوزه های مختلف دستگاه های مربوط می توانند پیگیری و برنامه اقدام مربوطه را با طرف های مقابل خود تنظیم و پیگیری کنند که از جمله آنها در زمینه انرژی های نو، هسته ای صلح خبر آمیز، هوافضا می باشد که برای همکاری های بین دو کشور بسیار حایز اهمیت است. دو سند دیگر توسط وزرای خارجه دو کشور در دیدارهای جداگانه آقای دکتر ظریف با آقای قابیوس امضا شده که مربوط به رایزنی های سیاسی نهادینه شده و مستمر و همچنین تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی است که برای اولین بار در تاریخ روابط دو کشور است.

وی ادامه داد: دو سند دیگر نیز توسط وزرای کشاورزی در خصوص همکاری های کشاورزی و دامی به طور جداگانه امضا شده است. از جمله اسناد دیگری که خارج از الیزه به امضا رسید، اسنادی بود که در محل شورای کارفرمایان فرانسه ( مدف ) و در حضور رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر فرانسه که تمرکز کاری اش بیشتر در حوزه اقتصادی است به امضا رسید، از جمله سند همکاری در حوزه صنعت اتومبیل بین گروه پژو سیتروئن با ایران خود رو است.

پاسخ مسئولان ایران به پژو سیتروئن

چند سال قبل در اثر فشار جنرال موتورز روی گروه پژو سیئروئن اختلالی در همکاری پژو با ایران خودرو ایجاد شد و به دنبال آن تصویر پژو در ایران نیز شدیدا ضربه خورد. گروه پژو سیتروئن به شدت از این امر نگران بوده و به دنبال بازگشت مجدد به بازار ایران بود با این پاسخ از سوی مقالامات ذیربط ایران و سفارت مواجه شد که بازگشت به بازار ایران قبل از جبران و ترمیم گذشته و تغییر رویکرد شان نسبت به همکاری با کشورمان به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

آهنی در رابطه با بازگشت مجدد پژو به ایران و برخی انتقادها در این مورد نیز، گفت: چند سال قبل در اثر فشار جنرال موتورز روی گروه پژو سیئروئن اختلالی در همکاری پژو با ایران خودرو ایجاد شد و به دنبال آن تصویر پژو در ایران نیز شدیدا ضربه خورد.گروه پژو سیتروئن به شدت از این امر نگران بوده و به دنبال بازگشت مجدد به بازار ایران بود با این پاسخ از سوی مقامات مربوط ایران و سفارت مواجه شد که بازگشت به بازار ایران قبل از جبران و ترمیم گذشته و تغییر رویکرد شان نسبت به همکاری با کشورمان به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال مذاکرات طولانی با مسئولین مربوطه (پژو) و تغییر نگاه و رویکرد آنها و اعلام آمادگی برای جبران گذشته به نحو مقتضی و براساس تفاهم طرفین و همچنین سرمایه گذاری مشترک در ایران به صورت 50 -50 با انتقال فناوری برای ساخت مدل های جدید در ایران برای بازار مصرف داخلی و صادرات بخشی از محصولات به خارج از ایران، دو طرف تفاهم کردند که سند فوق الذکر را در حضور رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر فرانسه امضا نمایند که در بردارنده همکاری درازمدت و براساس سرمایه گذاری مشترک می باشد و بسیار حایز اهمیت است.

آهنی تاکید کرد: یکی دیگر از اسناد مهم امضا شده در الیزه، در خصوص خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس است که تا قبل از برجام مجوزی برای امضای آن نداشتند و قرار است به زودی دو فروند آن تحویل گردد.

مهمترین سرمایه گذاری‌های فرانسوی‌ها در ایران

سفیر کشورمان در فرانسه در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با تاکید مسئولان کشورمان بر تکیه نکردن صرف بر واردات گفت: علاوه بر سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت خودرو، قراردادهایی هم برای سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی امضا شده است. نکته حایز اهمیت این است که این سفر آغاز مرحله ای جدید و سازنده در روابط است. اظهار صریح رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و وزیر صنعت و اقتصاد فرانسه برای همکاری‌های آینده تهران _ پاریس نه با نگاه تجاری صرف بلکه با نگاه مشارکت و سرمایه گذاری که در جمع خبرنگاران و به ویژه در جمع روسای شرکت های مهم فرانسه و در ” فروم اقتصادی در مدف ” که با حضور بیش از 500 نفر از مسئولین شرکت های فرانسوی و ایرانی مطرح شد، نشانگر نگاه جدید دولتمردان فرانسه به همکاری جدی با کشورمان است و همانطور که قبلا نیز گفته ام سال 95، سال شکوفایی مناسبات اقتصادی ایران و فرانسه خواهد بود.

نتایج دیدارهای روحانی با روسای توتال وایرباس

وی با اشاره به دیدارهای روحانی با روسای توتال وایرباس خاطرنشان کرد: پیش تر در مورد ایرباس و توافق امضا شده برای خرید 118 فروند هواپیما توضیح دادم. در خصوص توتال نیز ، با توجه به اشتیاق فراوان برای همکاری دراز مدت آنها با ایران، در زمینه نفت و گاز ،از سرگیری خرید نفت که طی سالهای گذشته به خاطر تحریم های ظالمانه قطع شده بود، براساس توافقی که توسط مدیر عامل شرکت ملی نفت کشورمان امضا شد همکاری های فنی و تجاری به زودی آغاز خواهد شد و فصل نوینی در همکاری ها را پیش رو داریم و به زودی خرید نفت از ایران برای انتقال به اروپا به ویژه فرانسه توسط توتال با ٢٠٠هزار بشکه در روز شروع خواهد شد.

از امضای توافقنامه‌های اقتصادی تا دعوت رسمی از اولاند برای سفر به تهران

آهنی با تاکید براینکه سفر روحانی به پاریس از ابعاد مختلفی حایز اهمیت است، افزود: این سفر صرفا اقتصادی نبود و بعد سیاسی اهمیت این سفر در مقطع کنونی که منطقه خاورمیانه درگیر بحران های مختلف و در معرض تهدید مستمر تروریسم است ، رایزنی سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در سطح رئیس جمهور و امضای توافقات و رایزنی های سیاسی نهادینه توسط وزرای خارجه دو کشور و اعلام آمادگی در سطح روسای جمهور دو کشور برای همکاری سیاسی دو جانبه و منطقه ای برای کمک به حل سیاسی بحران های موجود و مقابله با تروریسم غیر قابل انکار است. از طرف دیگر دعوت رسمی از آقای اولاند برای سفر به تهران انجام شده و این سفر در سال آینده انجام خواهد شد که در تحکیم روابط و همکاری‌های دو کشور بسیار موثر خواهد بود.

چشم انداز روابط آتی ایران و فرانسه

وی ادامه داد: چشم انداز روابط و همکاری ها با توجه به مذاکرات اخیر در پاریس در سطح روسای جمهور و وزرای همراه بسیار روشن و امید بخش است و به آینده آن بسیار خوشبین هستیم.

استقبال و تشریفات مربوط به سفر رسمی رییس جمهور کشورمان در عالی ترین سطح بود، هیچ گونه ابهامی در این خصوص وجود ندارد و موضوع کاملا روشن است. پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی رئیس جمهور و هیات همراه از محل ” انولید ” همراه با اسکورت امنیتی به محل برگزاری برنامه بعدی منتقل می شوند. اما برای احترام بیشتر به آقای دکتر روحانی، یکی از برنامه های تشریفاتی مربوط به سفرهای دولتی موسوم به ” ویزیت دتا ” ( سفرهای دولتی ) نیز اجرا شد. در سفرهای دولتی ، رئیس جمهور و هیات همراه را از محل “انولید” با سواره نظام ، با حضور یکصد نظامی اسب سوار در جلو و یک صد نظامی اسب سوار در پشت سر کاروان جابجا می کنند که این کار برای سفرهای رسمی (غیر دولتی )انجام نمی شود. بنابراین انجام آن برای سفر رسمی آقای دکتر روحانی یک استثناء بود.

استقبال از رییس‌جمهور ایران در سفر به پاریس در عالی‌ترین سطح

سفیر کشورمان در بخش دیگری از مصاحبه خود با ایسنا به توضیح پیرامون حاشیه های سفر رییس جمهور کشورمان پرداخت و تاکید کرد: هیچ‌گونه ابهامی در این خصوص وجود ندارد و موضوع کاملا روشن است. قبل از توضیح در خصوص برنامه استقبال ، در سفر رسمی سران کشورها به فرانسه لازم است این نکته را تاکید کنم که وزارت امورخارجه و نمایندگی ها از باب وظیفه و مسئولیت اداری و ملی که به عهده دارند در اینگونه موارد بسیار دقیق و حساس هستند.

وی ادامه داد: با وجود تجربه و شناخت کافی که از امور تشریفاتی در فرانسه دارم قبل از انجام سفر دکتر روحانی، فیلم های استقبال در سفر رسمی روسای جمهور چندین کشور به پاریس را شخصا نگاه کردم تا مطمئن شوم شان و جایگاه کشورمان در این سفر کاملا محترم شمرده می شود . استقبال و تشریفات مربوطه در سفر رسمی رییس جمهور کشورمان در عالی ترین سطح بود.

آهنی گفت: در سفرهای رسمی فرانسه هنگام ورود هواپیمای سران کشورها به فرودگاه ، سفیر فرانسه در آن کشور و مسئول تشریفات این کشور از رئیس جمهور استقبال و بدون هیچگونه مراسمی مهمان را به محل اقامت منتقل می کنند. برنامه استقبال رسمی در روز ورود یا روز بعد نیز براساس برنامه پیش بینی شده که با تفاهم میان دو کشور تنظیم می شود در محوطه ” انولید ” در کنار مقبره ناپلئون بناپارت و موزه نظامی که یکی از بناهای فاخر و معتبر توریستی و فرهنگی فرانسه است و با حضور یکی از اعضای دولت فرانسه، فرمانده نظامی پاریس ، نماینده تشریفات و سفیر فرانسه در کشور میهمان و همچنین گارد احترام برگزار و سرود ملی دو کشور نواخته می شود.

سفیر کشورمان با بیان اینکه اینکه چه کسی از اعضای دولت فرانسه در مراسم استقبال رسمی حضور داشته باشد نکته ظریفی است، افزود: در برخی موارد یک دبیر دولت که عضو دولت است ولی عنوان وزیر را ندارد و گاهی یک وزیر معمولی در مراسم حضور می یابد. اما در مراسم استقبال رسمی آقای دکتر روحانی، آقای فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه که با توجه به مصادر قبلی اش ( نخست وزیر، رئیس مجلس و چند دوره وزارت های مختلف ) وزیر ارشد کابینه تلقی می شود و از وزن سیاسی خاصی برخوردار است حضور یافت و این امر نشان می داد که نه تنها هیچ گونه خللی در این امر وجود ندارد بلکه بالاترین احترام به رئیس جمهور کشورمان گذاشته شده است.

وی ادامه داد: نکته جالب دیگر این است که پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی رئیس جمهور و هیات همراه از محل ” انولید ” همراه با اسکورت امنیتی به محل برگزاری برنامه بعدی منتقل می شوند. اما برای احترام بیشتر به آقای دکتر روحانی، یکی از برنامه های تشریفاتی مربوط به سفرهای دولتی موسوم به ” ویزیت دتا ” ( سفرهای دولتی ) نیز اجرا شد. در سفرهای دولتی ، رئیس جمهور و هیات همراه را از محل “انولید” با سواره نظام ، با حضور یکصد نظامی اسب سوار در جلو و یک صد نظامی اسب سوار در پشت سر کاروان جابجا می کنند که این کار برای سفرهای رسمی ( غیر دولتی )انجام نمی شود. بنابراین انجام آن برای سفر رسمی آقای دکتر روحانی یک استثناء بود.

آهنی با اشاره به اینکه آخرین نکته ظریف در این خصوص استقبال از روسای جمهور در محوطه کاخ الیزه است، خاطرنشان کرد: معمولا هنگام ورود روسای جمهور در سفرهای رسمی به کاخ الیزه که گارد احترام در آنجا حضور دارد و مارش نظامی نواخته می شود، فرش قرمز پهن نمی کنند و رئیس جمهور فرانسه در بالای پله های ورودی و یا در وسط یا آخرین پله پایینی دست رئیس جمهور مهمان را می فشارد و به او خوشامد می گوید و به اتفاق وارد ساختمان کاخ می شوند. لیکن در سفر آقای دکتر روحانی هم فرش قرمز پهن کرده بودند و هم اینکه رئیس جمهور فرانسه تا نزدیک اتومبیل رئیس جمهور کشورمان به استقبال آقای دکتر روحانی آمده بود که فیلم آن موجود است و قابل مشاهده و مقایسه با سفر رسمی روسای جمهور دیگر کشورها می باشد.

وی در پایان گفت: توضیحات فوق نشانگر اهمیت و جایگاه دولت و ملت ایران نزد دولت و ملت فرانسه است و از نظر میزان احترام و استقبال از آقای دکتر روحانی و هیات همراه نه تنها هیچ کمبودی وجود نداشت بلکه بیش از حد احترام معمول در سفرهای رسمی روسای کشورها به فرانسه بود و جای هیچ‌گونه نگرانی نبوده و نیست.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!